ايساف با شركت مجاهدين افغانستان در مبارزه عليه تروريسم مخالفت كرد
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

كابل سخنگوي جديد نيروهاي بين‌المللي كمك‌كننده به امنيت افغانستان ( ايساف ) پس از سخنان هفته قبل شماري از مجاهدين در مورد نقش و حضور آنان در مبارزه با تروريسم ، گفت : ما نمي‌خواهيم گروه‌هاي جهادي در مبارزه عليه تروريسم حضور پيدا كنند.

 

ريچارد وي بلانجيت ، در گفت و گو با خبرگزاري خصوصي پژواك افغانستان گفت : برخي رهبران جهادي بتازگي خواستار شركت نيروهاي سابق مجاهدين در مبارزه عليه تروريسم شده اند.

 

عبدالرب رسول سياف از رهبران سابق جهاد مردم افغانستان در جنگ با ارتش سرخ و نماينده مردم كابل در مجلس نمايندگان گفته بود: مجاهدين با همكاري مردم قادر به مبارزه با تروريسم هستند.

 

بلانجيت ، در اين گفت و گو افزود: نمي‌خواهيم مجاهدين باعث هرج و مرج و ناهماهنگي در ميدان جنگ شوند، بلكه مي‌خواهيم هماهنگي خوبي در اين مبارزه وجود داشته باشد.

 

سخنگوي ايساف گفت اطلاعاتي در مورد اين كه مجاهدين افغان چگونه آموزش ديدند، ندارد، اما ايساف از ارتش افغانستان در مبارزه با تروريسم حمايت مي كند و هر كه مي‌خواهد در مبارزه با تروريسم شركت كند، مي‌تواند تحت رهبري ارتش فعاليت كند.

 

وي افزود: انتخاب افراد براي خدمت در ارتش بر اساس ضوابط است ، اما نمي دانيم كه مجاهدين سابق افغان تا چه اندازه از اين ضوابط برخوردارند.

 

وي با اشاره به نشست اخير مشترك فرماندهان افغان ،ايساف و ناتو گفت :

اين نشست براي ايجاد هماهنگي بيشتر با نيروهاي امنيتي افغان به خصوص ارتش برگزار شد و آنها تلاش مي‌كنند تا هماهنگي بيشتر شود.

 

سخنگوي ايساف گفت : نيروهاي خارجي سعي دارند مانع تلفات غيرنظاميان شوند، با اين همه در برخي موارد از حملات هوايي استفاده مي‌شود كه خطر كشته شدن افراد غيرنظامي نيز وجود دارد.

 

وي به وجود اشتباه در حملات هوايي در افغانستان كه باعث قتل مردم مي‌شود ، اعتراف اما تاكيد كرد كه مسووليت اين قتل‌ها متوجه شورشيان است كه از مردم به عنوان سپر دفاعي استفاده مي‌كنند.

 

از ابتداي سال ‪ ۲۰۰۸ميلادي تاكنون ، افزون بر سه هزار نفر در جنگ‌هاي افغانستان كشته شدند كه بيش از يكهزار نفر آنان غيرنظاميان هستند.

 

هم اكنون نبردهاي سنگيني در شرق ، جنوب و جنوب غرب افغانستان ميان افراد طالبان ، القاعده و حزب اسلامي حكمتيار با نيروهاي دولتي و سربازان خارجي ادامه دارد.

 

شورشيان براي سرنگوني دولت مركزي و خروج ‪ ۷۰هزار سرباز خارجي در حال جنگ نامنظم با اين نيروها هستند.


September 14th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها